Ter gelegenheid van de tentoonstelling "SABINE CORMAN. HET GEHEUGEN VAN DE BOOM "(13 oktober 2019 - 19 januari 2020), nodigt Maison Lismonde haar bezoekers op zondagnamiddagen  uit voor de vertoning van een kortfilm van regisseur Yvon Lammens:" IN DE SCHADUW VAN DE EIK” (13 minuten).
Het toont de interesse van Lismonde voor de natuur en vooral voor de bomen, die de kunstenaar van jongsaf tekende, en die de keuze verklaart die hij maakte met zijn vrouw van het huis "Les Roches" en zijn park gedomineerd door een prestigieuze rode eik van Amerika. De noodzakelijke snoei, vereist voor de veiligheid, van deze eerbiedwaardige boom is het hart van de film, wat een geheugenwerk opwekt doorheen archiefbeelden en actualiteit.



SABINE CORMAN

Sabine Corman, geboren in 1961 in Verviers, groeide op in het landschap van Herve. Van 1981 tot 1984 studeert zij bij het Institut supérieur des Beaux-Arts Saint-Luc in Luik en vervolgt zij daarna haar opleiding in Parijs tussen 1985 en 1988 in de Ecole nationale des Beaux-Arts ((tekenkunst, schilderkunst en fresco’s)). Inmiddels heeft een beurs van de Darchis Stichting haar in staat gesteld drie succesvolle maanden door te brengen in Italië.
In 1986 trouwt zij met de schilder Etienne Tribolet die zij in Saint-Luc had ontmoet. Ze zullen twee jaar in Val d'Oise doorbrengen, waar hij zich zal specialiseren tot het harde beroep van meester glasmaker. Enkele jaren na hun terugkeer naar België vestigen zij zich in een oude school in Honnay onder de prachtige Famenne-kreten, daar waar hun workshops en hun acht kinderen zijn ondergebracht.
Sabine zal over een periode van 15 jaar haar werk aan de kant laten om haar familie te verzorgen. Al in 2006 hervat zij het werk, met acrylverf, pastelschilderingen en houtskool, en behandelt zij de thema's die haar nauw aan het hart liggen, met een sterke spiritualiteit. Het Hooglied inspireert haar bijvoorbeeld grote boomtekeningen die in het gedicht worden genoemd: appelboom, ceder uit Libanon.
Haar zorgvuldige blik op de natuur, in het bijzonder op de bomen, weerspiegelt zich in variaties van éénzelfde onderwerp, die dankzij de subtiele eigenschappen en de transparantie van de houtskool een soort geschrift créëren dat zowel opgebouwd is als gesuggereerd in de ruimte.
Na diverse individuele tentoonstellingen, met name in Luik, Brussel, Orval, Rochefort, Chevetogne of Valmondois in Frankrijk, exposeert Sabine Corman in Huize Lismonde, onder meer, de eerbiedwaardige rode eik van Amerika, die zij midden in de winter is komen schetsen, aan de vooravond van een radicale snoei.

Françoise Roberts-Jones